Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Saturday, March 12, 2011

AMALKAN..JGN MALAS TAU..



So now what to do?? Persediaan for the baby maybe lambat skit la kot kan..dalam bulan ke 6 & 7 nanti la baru buat..skang ni focus on amalan-amalan rohaniah coz the baby masih dlm proses pembentukan mental & fizikal..

First thing first..kene elakkan dari mkn mknn yang haram n syubhah..make sure apa yg kita mkn tu from the halal source..and as per doc said..kene mkn mknn berkhasiat especially after the first trimester sbb dah pembentukan fizikal baby..

Then, what should we do..dekatkan diri pada Allah..banyakkan baca Al-Quran, sembahyang sunat, berzikir n berdoa..not only for the mother to do it but also the father pun kene amalkan. So, apa yg digalakkan??

Membaca Al-Quran:
1) Banyakkan baca Al-Fatihah n Ayat Kursi
2) Surah Yasin
3) Surah At-Taubah
4) Surah Yusuf
5) Surah Maryam
6) Surah Luqman
7) Surah An-Nahl ayat 78
8) Surah Al-A'raf ayat 189

Pastu banyakkan berdoa..ada doa-doa yg disuggestkan utk ibu dan anak di dalam kandungan..agar pelihara anak n jauhkan dari penyakit, supaya tidak susah ketika melahirkan, dan dikurniakan anak yang sempurna sifat, akal, iman dan akhlaknya. Doakan juga agar anak itu nanti akan tetap hatinya untuk mengerjakan solat..ada dalam ayat Ibrahim 40-41..also surah Al-Baqarah 128

Banyakkan juga bertaubat atas dosa-dosa yg pernah dan akan kita lakukan..banyakkan beristighfar dan berdoa utk memohon rahmat Allah, dkurniakan anak yang soleh dan diampuni dosa..ada dalam ayat Ali Imran 8-9, 38 dan 192-194..

Kalau ikutkan ceramah Ust Siti Norbahyah..puasa sunat juga amat dituntut..tapi sbb si ibu perlu menjaga kandungan..tugas berpuasa sunat ini adalah tugas2 khas utk si bapa..

Dan akhir sekali, the parents should avoid all perkara2 mazmumah..so mesti bersikap dan berakhlak baik..apa2 je yg dlm kategori perangai tak baik tu perlu dijauhkan..

So, skang ni kitorang berdua sedang melakukan sehabis baik dalam mengamalkan perkara-perkara yang tersenarai kat atas tu..Supaya Allah memberkati usaha kami..Aamiin..


No comments: